czwartek, 19 marca 2009

Antykoncepcja hormonalna ma wpływ na choroby jelit

Lekarze chirurdzy i gastrolodzy z dwóch londyńskich szpitali przeprowadzili badania związku antykoncepcji hormonalnej z występowaniem u kobiet przewlekłych chorób zapalnych przewodu pokarmowego, głównie jelita grubego lub cienkiego.

Okazało się, iż kobiety stosujące pigułki antykoncepcyjne są zagrożone poważnym ryzykiem wystąpienia choroby Crohna (proces zapalny ścian przewodu pokarmowego) oraz wrzodziejącego zapalenia jelita grubego.
Badania prowadzono w latach 1983 – 2007 na grupie ponad 75 tys. pacjentek zgłaszających się do St. Mary's Hospital lub St. Mark's Hospital w Londynie z dolegliwościami ze strony przewodu pokarmowego.

Lekarze ustalili, że
wraz z czasem stosowania antykoncepcji hormonalnej rośnie ryzyko zachorowania na jedną z przewlekłych chorób zapalnych przewodu pokarmowego. Po trzech latach przyjmowania pigułki prawdopodobieństwo zachorowania zwiększa się trzy i pół raza.
Czynnikiem, dodatkowo zwiększającym ryzyko wystąpienia choroby Crohna u kobiet stosujących antykoncepcję hormonalną jest palenie tytoniu.

Długi okres badań pozwolił na ustalenie faktu, że zredukowanie dawek syntetycznego estrogenu i progesteronu (hormony jajnikowe) w pigułkach antykoncepcyjnych w żaden sposób nie wpłynęło na obniżenie ryzyka zachorowania na przewlekłe choroby zapalne przewodu pokarmowego.

Źródło: LifeSiteNews.com 13.03.2009 (tłum.HLI)

Materiał źródłowy:

J.A. Cornish, E. Tan, C. Simillis, S.K. Clark, J. Teare, P.P. Tekkis, “The Risk of Oral Contraceptives in the Etiology of Inflammatory Bowel Disease: A Meta-Analysis”, w: “American Journal of Gastroenterology” (2008), 103, s. 2394–2400.

Zobacz też: Zbiór artykułów na temat antykoncepcji hormonalnej


Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

© puls pro-life